.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پس از پاسخ های کارشناسی و شفاف دست اندرکاران پتروشیمی مازندران ؛
خبرنگاران استانی و کشوری قانع شدند / نماینده سهامداران : اینجا میانکاله نیست ، « حسین آباد » است ؛ 5 کیلومتر هوایی و 15 کیلومتر زمینی با میانکاله فاصله دارد/ تبعیت از قانون در اجرای طرح پتروشیمی+ تصاویر
شمال نیوز : دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران روز سه شنبه با برنامه ریزی از سه نقطه ساری، نکا و بهشهر بیش از 80 خبرنگار از رسانه های مختلف گروهی را به محل اجرای این صنعت مادر دعوت کرده و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

 

شمال نیوز:  سئوالات بسیار متنوع و و بدون هیچ محدودیتی پرسیده شد : « مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد؟ چگونگی واگذاری۹۲هکتار زمین حسین آباد ازسوی منابع طبیعی ؟ اهلیت سرمایه گذار،آلودگی های هوا، زمین و دریا،تعداد اشتغالزایی بومی‌ها و بکارگیری متخصصان این صنعت و ..... »  ازجمله سوالات خبرنگاران درنشست با مدیر عامل،نماینده سهام داران و مشاور محیط زیست شرکت صنایع پتروشیمی مازندران درمحل اجرای طرح بوده است.

 

به گزارش شمال نیوز، دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران روز سه شنبه با برنامه ریزی از سه نقطه ساری، نکا و بهشهر بیش از 80  خبرنگار از رسانه های مختلف گروهی را به محل اجرای این صنعت مادر دعوت کرده و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

 

در همین راستا اگرچه دعوت شدگان از خبرنگاران منطقه و استانی بودند اما برخی از خبرنگاران از تهران نیز خود را به محل پروژه رساندند که علیرغم قرار نداشتن در فهرست دعوت شدگان ، به جمع دیگر خبرنگاران پیوستند .

 

از نکات مهم فهرست دعوت شدگان این بود که ترکیبی از خبرنگاران منتقد و موافق در این نشست مطبوعاتی حضور داشتند که منتقدان پس از روبرو شدن با اسناد ، مدارک ، شنیدن پاسخ های شفاف دست اندرکاران و همچنین بازدید میدانی از منطقه ، قانع شدند که این پروژه باید با قدرت به کار خود ادامه دهد .

 

خبرنگاران در پایان این نشست خبری همراه با مدیرعامل و نماینده سهامداران و مشاور زیست محیطی شرکت صنایع پتروشیمی مازندران فاصله 15 کیلومتری محل اجرای طرح را تا منطقه حفاظت شده میانکاله پیموده و طی بازدید ، وضعیت منطقه را بررسی کردند.

 

ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله در اراضی مرتعی حسین‌آباد بهشهر مازندران که همزمان با سفر هیات دولت به مازندران توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفند سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، حاشیه‌های متعددی به دنبال داشت تا جایی که ۲۲فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بر اساس دستور رییس جمهوری، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

 

از آن جایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد، شخص رییس جمهور دستور توقف آن را داده است و در ادامه با حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درجمع خبرنگاران اعلام شد که پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

 

تاکنون کارشناسان زیادی تاکید کرده‌اند که ساخت مجتمع پتروشیمی در این منطقه آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی به همراه دارد و می‌تواند معیشت و سلامت مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله ( هوایی ) و 15 کیلومتری زمینی جانمایی شده همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست بنا به دلایلی که مشخص نیست به مانع تراشی می پردازد .

 

دست اندرکاران شرکت پتروشیمی مازندران مهمترین مشکل پیش روی اجرای این طرح را سوء استفاده برخی از رسانه های معاند از عنوان منطقه حفاظت شده میانکاله عنوان کردند و خطاب به اصحاب رسانه اعلام کردند که فاصله محل اجرای کارخانه پتروشیمی با منطقه حفاظت شده میانکاله نزدیک به 5 کیلومتر است و این یعنی به هیچ یک از سه مقوله پرندگان، گیاهان و جانوران و آب و هوای منطقه آسیب نمی رساند و از اساس ارتباطی با « میانکاله » ندارد .

 

تمامی مدارک زیست محیطی ساخت صنایع پتروشیمی مازندران را ارائه کردیم

 

نماینده سهامداران با توضیح این که این شرکت به اسم پتروشیمی گوهر مازندران ثبت شده است و اصلا پتروشیمی میانکاله نیست، گفت: ۹۲هکتار از زمین حسین آباد با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به صورت رسمی در دفترخانه رسمی ثبت و اسناد شهرستان بهشهر از سوی نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل این شرکت به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار شده است.

 

خلیلی با توضیح این که همه مدارک و مکاتبات اداری با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با این طرح را به صورت مکتوب در اختیار تمامی خبرنگاران قرار داده شده است، افزود: ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۸ درخواست ساخت پتروشیمی از سوی وزیر نفت وقت در مازندران مطرح شد و در تاریخ ۱۲شهریور همان سال جذب سرمایه گذار از سوی استاندار مازندران مورد تاکید قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز با ساخت صنایع پتروشیمی با هدف تبدیل سالانه ۴۰۰ هزار تن گاز طبیعی به پروپیلن از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت موافقت شد.

 

وی با ذکر این نکته که استانداران وقت به دنبال سرمایه گذار ساخت پتروشیمی بودند و با معرفی این زمین در منطقه حسین آباد طرح های مطالعاتی زیست محیطی را از سرمایه گذار را خواستار شدند، تصریح کرد: این شرکت ضمن معرفی طرح های مطالعاتی زیست محیطی و ارایه آن به سازمان حفاظت محیط زیست، همه شرایط را طبق نامه های امضاء شده از سوی مسوولان وقت وزارت نفت، نیرو سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری که به پیوست تقدیم همه خبرنگاران شده است، گذرانده و سپس طی مراسم رسمی با حضور مسوولان ملی کلنگ زنی شده است.

 

وی با بیان این که حتی شرکت صنایع پتروشیمی مازندران مجوز زیست محیطی چگونگی استفاده از ۲۵میلیون متر مکعب آب مورد نیاز از دریای خزر را با ارایه طرح های مطالعاتی از وزارت نیرو دریافت کرده است، اظهار داشت: این شرکت با دانش و فناوری روز با هدف رعایت تمامی مقولات زیست محیطی و رفع دغدغه های به حق مردم استان، کشور و حتی بین المللی وارد این سرمایه گذاری شده است.

 

نماینده سهامداران شرکت پتروشیمی مازندران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اهلیت سرمایه گذار و ابر بدهکار بودن بانکی کشور توضیح داد: سرمایه گذار این شرکت اصلا بدهکار نیست و با بانک توسعه صادرات که تسهیلات ارزی گرفته نیز تسویه شده است.

 

وی با ذکر این نکته که اکنون پرونده این تسهیلات ارزی به دلیل اختلاف حقوقی نسبت به نوسانات قیمت ارز به دستگاه قضایی و دادستانی ارجاع داده شده است، گفت: به زودی با تعیین تکلیف شدن اختلاف نوسانات قیمت ارز، این موضوع نیز تعیین تکلیف می شود .

 

خبرنگاری در مورد اهلیت و اعتبار سنجی سرمایه گذار شرکت پتروشیمی مازندران نیز سوال کرد که رمضانی در پاسخ به این پرسش گفت: اعتبار سنجی سرمایه گذار شرکت پتروشمی مازندران برای مسوولان ملی و استانی به تایید و به اثبات رسیده است، چراکه حداقل دارایی این سرمایه گذار با داشتن چندین شرکت معتبر تولیدی و صنعتی در حال کار از جمله تولید فولادالبرز ، تولید روغن شکوفه، کارخانه سیمان اصفهان، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

 

وی با توضیح این که شرکت پتروشیمی مازندران در بازه زمانی پنج ساله به مرحله بهره برداری خواهد رسید، گفت: حدود هفت هزار نفر از زمان شروع ساخت این طرح صنعتی مادر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

 

خلیلی با توضیح این که پنج هزار نفر طی پنج سال در زمان ساخت این طرح مشغول به کار می شوند، ادامه داد: در مرحله بهره برداری نیز حدود ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم در رشته های تخصصی و یکهزارو ۷۰۰ نفر در قالب پیمانکار به صورت دائمی مشغول به کار خواهند شد.

 

وی سوخت مورد نیاز شرکت پتروشیمی را گاز طبیعی عنوان کرد و بیان داشت: طبق برنامه اکنون شرکت پتروشیمی با پرداخت حق اشتراک، مشترک شرکت ملی گاز ایران است و مقرر شد تا گاز مورد نیاز این شرکت از خط انتقال سرخس - نکا تامین شود، یعنی با اجرای طرح حدود چهار کیلومتر خط لوله ۱۲ اینچ به خط ۳۰ اینچ، گاز این شرکت تامین می شود.

 

خلیلی در پاسخ به کمبود گاز خانگی در زمان پیک مصرف نیز گفت: این موضوع هم در توافق با شرکت گاز مازندران مطرح شده است که در زمان پیک مصرف و کمبود گاز خانگی مردم مازندران ، اداره گاز استان حق دارد تا گاز شرکت پتروشیمی را قطع کند.

 

نماینده سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران به اهمیت اجرای فضای سبز اشاره کرد و گفت: همزمان با اجرای فنس کشی، تا کنون چند صد اصله درخت نیز در منطقه که با تانکر آبیاری می شود غرس شده است.

 

همچنین در این نشست مشاور زیست محیطی شرکت پتروشمی مازندران با حوصله به یکایک سئوالات مطرح شده پاسخ داد  .

 

مشاور محیط زیستی پروژه پتروشیمی با بیان اینکه مطالعات زیست‌محیطی پروژه چهار ماه طول کشید، درباره تأمین آب افزود: قرار است آب از دریا تأمین شود و مشاور نقطه آبگیری و تخلیه آب را بر اساس مدل‌های موجود انجام داده و به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست رسیده است.

 

مهدی محمدی عنوان کرد: از فاصله ۱۱ کیلومتری از ساحل، آب گرفته می‌شود و در فاصله ۱۵ کیلومتری آب تخلیه می‌شود و حدود هفت هزار مترمکعب آب در ساعت از دریا گرفته می‌شود و آب حاصل در مسیر بسته گردشی استفاده می‌شود.

 

محمدی ، مشاور زیست محیطی شرکت پتروشمی مازندران ، حتی پس از پایان جلسه در کنار خبرنگاران قرار گرفت و پاسخگوی همه سئوالات آنان بود که با استقبال خبرنگاران حاضر روبرو شد .

 

محیط زیستی ها نیامدند !

 

از نکات حائز اهمیت این نشست ، عدم حضور مدیران سازمان محیط زیست ، علی رغم دعوت از آنان برای بیان دیدگاههای خود و شرکت در یک نشست دو سویه با حضور خبرنگاران بود که متاسفانه حاضر به شرکت در این نشست نشدند .

 

خبرنگاران حاضر با انتقاد از عدم حضور مسئولان سازمان محیط زیست ، عدم استدلال لازم فنی برای مخالفت با پروژه پتروشیمی مازندران را دلیل احتمالی حاضر نشدن آنان را در جمع خبرنگاران تلقی کردند . 

 

حاشیه های قابل تامل :

 

* استقبال خبرنگاران از این نشست به حدی بود که دست اندرکاران پتروشیمی مازندران قول دادند تا این جلسات در فصول دیگر نیز برگزار شود .

 

* علی رغم دعوت از خبرنگاران منطقه و استان ، تعدادی از خبرنگاران از تهران ، خود را به محل جلسه رساندند که با موافقت دست اندرکاران پتروشیمی مازندران وارد نشست شدند .

 

* خبرنگاران حاضر با همراهی مدیرعامل ، نماینده سهامداران و مشاور زیست محیطی  پتروشیمی  مازندران ، با چند دستگاه اتوبوس به زیستگاه حیات وحش میانکاله که فاصله 15 کیلومتری داشت رفته  و خبرنگاران خود مشاهده کردند که از اساس ادعای استقرار پتروشیمی در میانکاله دروع است .

 

* عدم حضور مسئولان سازمان محیط زیست کشور و استان در این نشست ، علی رغم دعوت از آنان با انتقاد خبرنگاران حاضر روبرو شد و نشان دهنده عدم صداقت آنان با مردم مازندران و واهمه از یک گفتگوی دو سویه با دست اندرکاران پتروشیمی مازندران تلقی گشت .

 

در مسیر عظیمت خبرنگاران ، بومی های منطقه که مورد پرسش آدرس محل استقرار پتروشیمی از سوی خبرنگاران قرار می گرفتند ، صادقانه از خبرنگاران می خواستند تا برای راه اندازی پتروشیمی مازندران تلاش کنند . بومی های منطقه از وجود چند بیکار در هر خانه سخن گفته و امیدهای زیادی به اجرا و تکمیل این پروژه داشتند .

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

اکبر اکبری 14 تير 1402
اقا بیرین بزنین این همه الکی فیلم بازی نکانین کی خوانه شماره حرف بزنه شما قدم های بزرگی در راه خودکفایی درنی گرنی خلاصه اون منطقه دریا و میانکاله انقدر بهش توجه بیه که اثارش تو زندگی مردم شمال مشخصه همه بهرمند و برخوردار و سرمایه دار از دریا و محیط زیست و جنگل و ماهی که امه سفره سر همینتی دکلسته هسته خاویار که دیگه چه عرض هکانم سالی بیست میلیون گردشگر که از اروپا اننه اون منطقه حولی اتا پتروشیمی نداشتمی خوانه بزنین چشم ندارنه بوینن این اقای عبدی ره بارین شه قسط ها ره بوره بانک هاده اما هم اتا وام 5 تومنی با بیست تا ضامن بیریم .
رحمتی 14 تير 1402
اگر این ابر پروژه پیاده بشه یک توسعه پایدار درزمینه اشتغال شکل میگیرد و مازندران در خاورمیانه توجه ۲۲ کشور درزمینه دیپلماسی اقتصادی فعال قرار میگیرد
مردم 14 تير 1402
نه به پتروشیمی در میانکاله
نه به نابودی میانکاله
نه به نابودی مازندران
مجید 14 تير 1402
درود بر شمال نیوز که حرف دل ما خبرنگاران را زدی . موافقیم . موافقیم
سید 14 تير 1402
سلام با این خیل جوانان تحصیل کرده بیکار مازندران که در به در دنبال کا رند جهت ارتزاف و تشکیل خانواده و حس مفید بودنهستند امید اینان را با دلایل واهی ناامید نکنید همه کمک کنند این این اتفاق بزرگ در مازندران مظلوم رقم بخورد بخدا حیفه لطفا دست از سرمازندران بردارند مطمنم مازندرانی همه حامی این پر وژه هستند با احداث این این پروژه خیلی ها در اینده از از اظهار نظر های شتاب زده شرمنده ج
خواهند شد ،خدا بشما اجر دهد۴+ که اطلاع رسانی بی طرفانی می دید ،



سید 15 تير 1402
از همین روش و منش شمال نیوز خوشم میاد و الان 20 سال است که مخاطب پروپا قرص هستم . خوشبختانه مرعوب جوسازی ها نمیشین و صادقانه حرفتون رو می زنید . غوغاسالاری که برخ به بهانه حامیان محیط زیست و الان هم حامیان میراث فرهنگی راه انداخته اند خللی در راه اطلاع رسانی تان ایجاد نکرد . آفرین که برای توسعه مازندران و اشتغالزایی تلاش می کنید . پاینده باشی شمال نیوز
چمران 18 تير 1402
اقا یون مخالف دوست دارین پروززه به این برزگی و با ارزشی رو ببرن سمنان چرا پترشیمی نه چقدر بیکار تو بهشهر رستمکلا گلوگاه وجود داره اقای شاعری سنگ اندازی نکن

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.